Hur lång uppsägningstid har jag om jag hyr ett rum?

Hej.

Vill börja med att skriva tack för att ni finns.

Jag hyr ett rum i en villa/hus.

Jag och ägaren skrev ett kontrakt, där 2 månader uppsägningstid är vad som gäller.

Men vad som jag har läst mig till så är det oavsett kontraktsskrivningen 1 mån uppsägningstid som gäller om man hyr rum. Stämmer det?

Då jag som hyr rummet som har sagt upp den. Jag har inte lust att betala för något jag inte använder.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och för dina fina ord!

Jag tolkar det som att du undrar över uppsägningstiden för hyreskontrakt. Detta regleras i första hand i 12 kap. Jordabalken, även kallat för hyreslagen, men även i lagen om uthyrning av egen bostad.

För det fall din hyresvärd är en privatperson och du hyr i första hand

Är din hyresvärd en privatperson är det främst reglerna i lagen om uthyrning av egen bostad som ska tillämpas, vilket framgår av 1 § i denna lag. Observera dock att lagen inte gäller upplåtelse av en hyresrätt i andra hand. Om du hyr i andra hand av en privatperson hänvisar jag till det alternativa svaret nedan som utgår ifrån hyreslagen.

Du som hyresgäst som hyr av en privatperson i första hand har, precis som du säger, en månads uppsägningstid, enligt 3 § andra stycket privatuthyrningslagen. Detta förutsatt att det är du som säger upp avtalet. En månad räknas enligt lagen som resterande del av månaden och hela efterföljande månaden, så om du exempelvis säger upp hyresavtalet i mitten på mars kommer det att upphöra att gälla sista april.

Din hyresvärd har dock, precis som enligt hyreslagen, 3 månaders uppsägningstid om det är denne som vill säga upp dig, förutsatt att inget annat avtalats (3 § andra stycket andra meningen privatuthyrningslagen).

För det fall din hyresvärd är näringsidkare eller om du hyr i andra hand

Om du har hyrt rummet i andra hand eller om din hyresvärd är en näringsidkare har du alltid tre månaders uppsägningstid, oavsett om det är du eller hyresvärden som säger upp avtalet, 12 kap. 5 § JB och 12 kap. 4 § första stycket JB. Avtal kan dock träffas med bindande verkan om kortare uppsägningstid för dig men inte för hyresvärden.

Sammanfattning

För det fall du hyr av en privatperson i första hand stämmer det precis som du själv har hittat att det är en månads uppsägningstid som gäller, vilket du i så fall kan påpeka för din hyresvärd. Hyr du däremot i andra hand eller av en näringsidkare gäller den uppsägningstid som står i avtalet, det vill säga två månader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare