Hur lång uppsägningstid har jag vid privatuthyrning?

Vi hyr en villa av en privatperson med avtal "privatuthyrning villa". Det finns en avtalad uppsägningdtid på 3 månader. Nu fick vi en hyresrätt i kommunal ägo och flyttar, kan vi undkomma att betala för den sista månaden i huset, el och servitut osv. Har förstått att man enligt lag bara har 30 dagars uppsägning i privatbostad, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du hyr en villa av en privatperson genom att avtal som avser “privatuthyrning av villa”. Min uppfattning är därför att det är lagen om uthyrning av privat bostad (privatuthyrningslagen) som är tillämplig på din fråga.

Enligt avtalet med din hyresvärd har du en uppsägningstid på tre månader. Den lagstadgade uppsägningstiden för privatuthyrning av bostad är dock bara en månad (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Lagen (och därför också bestämmelsen) är dessutom tvingande till hyresgästens fördel (2 § privatuthyrningslagen). Det innebär i detta fall att du har lagstadgad rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid även om det står tre månader i ert avtal. Om det är så att betalning för el eller servitut ingår i hyresavtalet så upphör även den betalningsplikten i samband med uppsägningstidens slut, det vill säga en månad senare.

Notera dock att detta endast gäller om du ingick hyresavtalet i fråga efter den 1 februari 2013 (eftersom det var då som privatuthyrningslagen trädde i kraft). Om hyresavtalet upprättades innan det är uppsägningstiden istället tre månader (12 kap. 4 § första punkten JB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare