FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/01/2024

Hur länge finns en villkorlig dom kvar i belastningsregistret?

Hej Jag fick en dom för urkundsförfalskning när jag skrev falskt mitt ex namn på ett papper i visum ansökan 2015 och fick en villkorlig dom 2017 med böter fick bet 18000. Hur länge står detta i straffregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fråga om hur länge en uppgift stannar kvar i belastningsregistret regleras det i huvudsak av lag om belastningsregister, som du hittar länk till (här).

Dom som resulterar i villkorlig dom eller skyddstillsyn gallras efter 10 år eller 5 år beroende på gärningsmannens ålder vid utförandet av brottet (17 § första stycket fjärde punkten lag om belastningsregister). Om gärningsmannen var 18 eller yngre när brottet begicks gallras domen (det vill säga uppgiften tas bort från belastningsregistret) efter fem års tid. Gallringstiden börjar räknas från att dom eller beslut har avkunnats och inte från tidpunkten då brottet begicks (17 § första stycket fjärde punkten lag om belastningsregister).

Utifrån de omständigheter som du beskriver kommer domen finnas kvar i belastningsregistret antingen till 2027 (10 år efter domen avkunnades) eller redan blivit gallrade 2022 (om du var 18 år eller yngre när du begick urkundsförfalskningen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare