FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2018

Hur länge finns uppgifter om penningböter i belastningsregistret?

Blev tagen av tullen när jag kom från en annat euland. Jag var 18år och hade på mig 1 liter sprit 1l vin och under 4 liter öl. Fick böter på 1000kr och undrar hur länge jag kommer vara på belastningregistret och om min bötesumma är korrekt?

Jag hade ingen aning om att man måste vara 20år för att ta in alkohol i sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för olovlig införsel av alkohol hittar du i lagen om straff för smuggling.

Olagligt att föra med sig alkohol till Sverige om man är under 20 år

Om man är under 20 år och tar in alkohol till Sverige så betraktas det som smugglingsbrott (3 § lagen om straff för smuggling). I ditt fall rör det sig förmodligen om ringa brott då påföljden blev penningböter (4 § lagen om straff för smuggling). Penningböter utdöms till högst 4000 kr (25 kap 3 § brottsbalken).

I och med att det är olagligt att föra in alkohol till Sverige om man är under 20 år så är bötesstraffet med hänsyn till brottets grad korrekt.

Det kommer att finnas i ditt belastningsregister i 5 år

Hur längden en uppgift finns kvar i belastningsregistret styrs av vilken på följd man blir dömd till. Gallringstiden för böter är 5 år, vilket innebär att informationen kommer att finnas i ditt belastningsregister i 5 år (17 § p. 9 lagen om belastningsregister).

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare