Hur länge gäller en fordran?

Betalnings krav från ideell förening från 2013-2014.?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du undrar om föreningen fortfarande kan kräva dig att betala efter så lång tid, d.v.s. om fakturan är preskriberad. Bestämmelser om preskription hittas i preskriptionslagen (PreskL). Det som avses med att en fordran preskriberas är att betalingsskyldigheten har förfallit och rätten att kräva betalt har gått förlorad.

Som huvudregel är preskriptionstiden 10 år (2 § 1 st PreskL). Om 10 år har passerat sedan betalningskravet så förfaller fakturan. Preskriptionstiden kan dock avbrytas och börjas om på nytt om man på något sätt erkänner fordran. Det kan röra sig om t.ex. en påminnelse att betala.

I andra stycket i samma paragraf anges ett undantag för 10 års fristen. Preskriptionstiden är tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev

Eftersom att du inte angett vad betalningskravet anger och inte heller om det skett några preskriptionsavbrott så kan jag inte svara på din fråga om du fortfarande är skyldig att betala.

Hoppas du fick vägledning i dina funderingar!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare