Hur länge kan en förundersökning pågå?

Hej

Jag är misstänkt för narkotika brott på flera punkter, det gäller framför allt cannabis och promethasin, försäljning osv samt penningtvätt, möjligtvis vapenbrott pga hagelpatroner.

Det var i april 2021. Jag har haft ett förhör med polisen före sommaren och efter det har inget hänt och jag har inte hört ett ljud. Hur länge kan min förundersökning pågår?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du är misstänkt för ett antal olika brott och att du nu undrar kring hur länge en förundersökning kan pågå.

Reglerna kring förundersökning finns huvudsakligen lagstiftade i (23 kap. rättegångsbalken)

Hur länge kan en förundersökning pågå?

Om det finns anledning att anta att brott har begåtts som hör under allmänt åtal har begåtts så skall en förundersökning inledas (23 kap. 1 § rättegångsbalken).

Syftet med en förundersökning är att utreda vem som skäligen kan misstänkas för brottet samt att ge åklagaren tillräckligt med underlag för att kunna fatta ett beslut i åtalsfrågan, dvs. om du ska åtalas för dessa brott eller inte.

Det kortfattade men korrekta svaret på din frågeställning är att en förundersökning kan i princip pågå fram till dess att brottet som utreds har preskriberats. Det finns regler som stadgar att en förundersökning ska läggas ned om det inte finns någon anledning att fullgöra förundersökningen.

Anledningar bakom varför en förundersökning kan ta lång tid kan vara att det är på tal om en komplicerad utredning, där exempelvis många personer måste höras. Ytterligare faktorer kan vara att det kan krävas kriminaltekniska undersökningar och att man inväntar besked från Nationellt forensiskt centrum (NFC). Den yttersta gränsen för hur länge en förundersökning är alltså som ovan nämnt, preskriptionstiden, vilket varierar beroende på vilket brott det handlar om.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare