Hur länge kan en tredjelandsmedborgare stanna i Sverige utan visum?

Hur länge kan någon över 18 från Israel stanna I sverige utan visum pga kriget där just nu.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur länge en israelisk medborgare får stanna i Sverige utan visum. Bestämmelser om de villkor som uppställs för att en utlänning ska få resa in samt vistas i Sverige finns i utlänningslagen (2005:716). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vilka regler gäller för utlänningar som ska resa in eller vistas i Sverige?

Som huvudregel gäller att en utlänning som reser in eller vistas i Sverige ska ha någon form av visering. Det kan härvid röra sig om antingen en Schengen- eller nationell visering (2 kap. 3 § utlänningslagen (2005:716)). Vissa undantag från viseringskravet medges dock (2 kap. 8 a och 10 §§ utlänningslagen (2005:716)). Att notera härvid är att det är en målsättning inom EU att medlemsländerna ska ha en gemensam viseringspolitik (se Sandesjö & Vikrén, Utläningslagen med kommentarer (22 dec. 2022, JUNO), kommentaren till 2 kap. 3 §). I förordning (EG) nr 539/2001 räknas därför upp vilka tredjelandsmedborgare som behöver visering när de ska passera medlemsstaternas yttre gränserna och vilka som är undantagna från sådana krav (se artikel 1.1 respektive 1.2, samt bilaga I respektive II). Av ifrågavarande förordning framgår att israeliska medborgare inte behöver visering för att passera medlemsstaternas yttre gränser. Detta framgår även indirekt av information på Migrationsverkets hemsida.

I den mån en utlänning har för avsikt att stanna i Sverige längre tid än tre månader krävs dock, i allmänhet, att denne ansöker om uppehållstillstånd (2 kap. 5 § utlänningslagen (2005)). Vissa undantag härifrån medges dock (2 kap. 8 b § utlänningslagen (2005:716)). Du hittar information även om detta på Migrationsverkets hemsida.

Vad som gäller i ditt fall

Eftersom det inte uppställs något viseringskrav på israeliska medborgare kan en sådan, såvida jag inte har missförstått lagtexten, stanna i Sverige i tre månader utan att behöva ansöka om visum. För att få stanna en längre tid än så krävs dock att denne ansöker om uppehållstillstånd.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. I den mån du har ytterligare funderingar finns det även anledning för dig att besöka Migrationsverkets hemsida. Där finns en hel del matnyttig information, relevant i ditt ärende, att ta del av.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare