FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2022

Hur länge kvarstår uppgifter om drograttfylleri i belastringsregistret?

Hej,

Hur länge tar det innan ett drograttfylleri försvinner i polisens dator?

Undrar p.g.a. att jag blir stoppad varje gång dom ser mej i bilen bara för att jag rökte på för 3 år sen och mistade då körkortet i 12 månader.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge uppgifter i belastningsregistret kvarstår beror på åldern på den som begått brottet samt den påföljd som personen tilldelades till följd av brottet. Så beroende på hur gammal personen som begår brottet är, och vad denne döms till (fängelse, böter, skyddstillsyn etc), så kvarstår uppgifterna olika länge i registret.

Straffskalan för drograttfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, 4 § 2 st Lag om straff för vissa trafikbrott. För att kunna återge hur länge uppgifterna kommer vara kvar i just ditt fall skulle jag behöva veta din ålder och vad du fick för påföljd. Eftersom jag saknar dessa uppgifter kommer jag istället rada upp de fyra troligaste alternativen för hur länge dina uppgifter kommer stanna. Sedan får du själv avgöra vilket alternativ som stämmer in för just ditt fall.

1. Om påföljden du fick var böter så kvarstår uppgifterna i 5 år efter det att domen eller beslutet meddelades. Detta oavsett din ålder, 17 § 1 st 9 p. Lag om belastningsregistret.

2. Om påföljden du fick var fängelse så kvarstår uppgifterna i 10 år efter frigivningen. Likaså här oavsett din ålder, 17 § 1 st 1 p Lag om beslastringsregister.

3. Om du tilldelades skyddstillsyn eller villkorlig dom och du vid brottstillfället var 18 år eller äldre så kommer uppgifterna vara kvar i 10 år, 17 § 1 st 4a p. Lag om belastningsregistret.

4. Om du tilldelades skyddstillsyn eller villkorlig dom och du vid brottstillfället var under 18 år så kommer uppgifterna vara kvar i 5 år, 17 § 1s t 4b p. Lag om belastningsregistret.

Hur länge uppgifterna finns i registret beror alltså på din ålder och den påföljd du tilldelades. Förutsatt att inget nytt brott begås så försvinner uppgifterna därefter.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen att återkomma till oss!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare