Hur länge man får vistas utomlands med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd

Hej ! Hur länge kan man vara utomlands med tidsbegränsad uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så som jag förstår det undrar du hur länge man får vistas utomlands om man har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd i Sverige.

Vid permanenta uppehållstillstånd får man endast vistas utomlands i upp till ett år. Därefter kan Migrationsverket återkalla det permanenta uppehållstillståndet. Däremot ser regleringen annorlunda ut vid tidsbegränsade uppehållstillstånd. Där finns ingen tidsbegränsning för hur länge man kan vara utomlands. Om man har ett tillfälligt uppehållstillstånd får man alltså resa in och ut ur Sverige så länge ens tillstånd är giltigt. Däremot kan tiden man vistas utomlands komma att påverka framtida ansökningar om exempelvis medborgarskap. De enda kraven som finns vad gäller tidsbegränsat uppehållstillstånd är att man måste ha ett giltigt pass och ett ännu gällande uppehållstillståndskort för att kunna resa tillbaka till Sverige.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Har du ytterligare några funderingar så får du mer än gärna återkomma med en till fråga.

Roya Juhlin-DannfeltRådgivare