Hur länge måste jag betala hyra vid uppsägning av hyresavtal?

Hej!

Vi skulle flytta in i lägenhet är inte städat ex: det är kattbajs och katthår på golv och under kylskåp och frys. Detta upptäcker vi efter påskrivet hyresavtal.

Vi vägrade flytta in i lägenheten och sa upp lägenheten 3/12-21. Nu måste vi betala till och med 31/03-22

Vi har två dagar innan uppsägningsdagen betalat in hyra till hyresvärden. Hyresvärden har sagt det är 3 månaders uppsägningstid.

Detta stämmer inte alls enligt oss.

Vi undrar om vi kan få hjälp av er eller någon vägledning. Hur länge ska vi betala in till hyresvärden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur länge du ska behöva betala hyra till din hyresvärd efter uppsägning av din lägenhet. Eftersom detta handlar om ett hyresavtal kommer Jordabalken (JB) vara användbar. Jag förutsätter att ditt hyresavtal är ett tillsvidareavtal.

Hur länge måste jag betala hyra vid uppsägning av hyresavtal?

Tiden för uppsägning när det kommer till tillsvidareavtal är enligt lag 3 månader, om ni inte hade avtalat om annat. Det framgår att inget annat är avtalat och därmed ska 3 månader gälla (12 kap 4 §). Det är endast vid skador som uppkom innan din hyrestid började och som är av väsentlig betydelse som kan ge upphov till en uppsägning av omedelbar verkan. Där du alltså skulle slippa betala för tre månaders uppsägningstid. I det här fallet är tyvärr inte den brist du uppger, dvs kattbajs och katthår, att likställa med en sådan skada som ger omedelbart upphörande av hyresavtal. Du hade dock kunnat felanmäla lägenhetens skick till hyresvärden. Hen hade varit tvungen att se till att få lägenheten ren och i ett skick gott nog att bo i (12 kap 9 § och 11 § JB).

Sammanfattning

Eftersom detta är en vanlig uppsägning och ingen skada kan anses vara grunden för den så kommer du behöva betala hyra i tre månader från den dagen du sa upp lägenheten. Om du känner att du behöver mer hjälp kan jag rekommendera att du vänder dig till Hyresgästföreningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare