Hur länge ska man betala hyra vid uppsägning av ett hyreskontrakt?

Jag har denna information i mitt hyreskontrakt: uppsägningen av avtalet ska vara skriftlig avtalet kan sägas upp av hyresgästen vid utgången av den månad som infaller tidigast efter 1 månad från uppsägningen. Hyresvärden kan, om hyresavtalet inte går förlorat, säga upp avtalet vid utgången av den månad som inträffar tidigast 3 månader från uppsägningen. Betyder det att om jag säger under april eller maj att jag vill avsluta mitt kontrakt den 30 juni, kommer jag att betala bara för juni?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör uppsägning regleras primärt i 12 kap. Jordabalken, även mer alldagligt kallad för Hyreslagen. Utöver denna lag så finns även Lagen om uthyrning av egen bostad, denna lag kallas mer alldagligt för Privatuthyrningslagen

Med tanke på uppsägningstiderna som finns i ditt avtal så kommer jag förutsätta att avtalet är grundat på bestämmelserna i Privatuthyrningslagen (3 § 2 stycket Privatuthyrningslagen). Oavsett vilken lag avtalet är grundat på så gäller samma principer i båda lagarna för hur en uppsägning fungerar och hur länge hyra ska betalas.

Om du säger upp ditt hyreskontrakt den 29 april som exempel, så räknar man uppsägningstiden en månad framåt och att en uppsägning sker vid det nästkommande månadsskiftet. Därmed skulle man från den 29 april räkna en månad till 29 maj och att avtalet sägs upp i slutet på maj månad. Huvudregeln vid hyra av bostad är att hyra ska betalas för all den tid som du kan nyttja lägenheten. Därmed så kommer du i exemplet ovan att få betala hyra bara för maj månad och inte för juni då avtalets sägs upp i månadsskiftet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare