FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/09/2018

Hur länge ska underhåll betalas?

Gällande underhåll:

Har en bra relation med barnens pappa och löst underhåll utan inblandning av Försäkringskassan. Barnen bor heltid hos mig.

Hur gör vi mest korrekt när en av dem slutat gymnasiet till sommaren (är då 19 år) och ska därefter läsa på högskola. Slutar underhållsskyldigheten i juni när skolan slutar (ca 10 juni 2019) eller när högskolan börjar - september? Bara så vi gör rätt och vet vad vi har att förhålla oss till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret på din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

Enligt 7 kap. 1 § 2 st. FB så är föräldrarna underhållsskyldiga tills barnet fyllt 18 år, eller om barnet fortfarande studerar, fram tills skolgången är avslutad men som längst till barnet fyllt 21 år. Eftersom de studier som räknas in är grundskola och gymnasieutbildning berättigar inte högskolestudier något underhåll. Ditt barns far har därför en underhållsskyldighet fram till att barnets gymnasieutbildning är avslutad, vilket bör vara i början juni 2019, precis som du skriver.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare