FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/11/2021

Hur länge stannar något i belastningsregistret?

Hej,

Jag blev dömd i domstol för 7,5 år sedan för ringa misshandel och olaga hot. Nu när jag sökte ett jobb så fick jag avslag pga av att jag fanns med i brottsregistret? Jag dömdes till dagsböter och om jag förstår detta rätt så borde min dom vara borta från registret efter 5 år men så var inte fallet här! Varför är det så? Kommer denna dom jaga mig för resten av mitt liv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den längsta tiden en uppgift kan finnas i belastningsregistret är tjugo år efter frigivning (18 § 2 st. Lag [1998:620] om belastningsregister [LBR]). För brott av lindrigare karaktär gäller antingen fem år eller tio år. När någon döms till böter så försvinner uppgifterna ur straffregistret fem år efter domen (17 § 9 pt. LBR). Därmed borde uppgifterna vara försvunna ur ditt straffregister.

Eftersom jag inte vet mer om omständigheterna kring ditt fall så vet jag tyvärr inte varför uppgifterna finns kvar i ditt straffregister. Däremot gäller att om du exempelvis dömts till villkorlig dom eller skyddstillsyn utöver böter så försvinner domen först tio år efter domen (17 § 4b pt. LBR). Därutöver gäller att domen inte försvinner ur straffregistret om du begått annan brottslighet. Ifall du exempelvis begått ett nytt brott vars borttagningstid inte gått ut än så kvarstår även den tidigare brottsligheten i straffregistret.

Om ovanstående inte är fallet så rekommenderar jag dig att kontakta polisen och fråga varför uppgifterna finns kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Amanda LaulumaaRådgivare