FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2022

Hur länge syns fortkörningsböter i belastningsregistret och hur påverkar det vid ansökan av jobb och svenskt medborgarskap?

Hej jag dömdes till fortkörning i tingsrätten tänkte kolla hur länge det kommer kvar i belastningsregistret? Kommer det påverka om man ansöka för jobb och om man ansök till svensk medborgarskap ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Lag (1998:620) om belastningsregister (LBR), Förordning (1999:1134) om belastningsregister (BRF) och Lag (2001:82) om svensk medborgarskap.

Hur länge kommer fortkörningsböter att synas i belastningsregistret?
I belastningsregistret registreras påföljder för ett brott. För fortkörning kan det till exempel vara en ordningsbot, som är en typ av böter. (3 § 1p. LBR). Det beror på vilket brott det handlar om för att veta tiden när en anmärkning försvinner i belastningsregistret. Fortkörningsanmärkning kommer däremot att synas i belastningsregistret i fem år (17 § 9p. LBR).

Kommer arbetsgivaren att kunna se fortkörningsböter i belastningsregistret?
Det finns olika typer av utdrag ur belastningsregistret och det är inte alla brott som är synliga för arbetsgivaren när du begär ut det. Som huvudregeln är det endast du som har rätt att begära ut utdrag ur belastningsregistret (9 § 1 st. LBR). Det är svårt att veta om fortkörningsanmärkning kommer att synas för arbetsgivaren om jag inte vet vilka slags jobb det är du tänker söka till. I vissa fall när du ansöker till jobb kan det synas, medan i andra fall är det inte tillgängligt för arbetsgivaren. Till exempel om du söker jobb inom skolor och förskolor syns bara vissa brott (9 § 2 st. LBR). Fortkörningsbot kommer inte visas i sådana utdrag (22 § BRF). Det beror helt enkelt på vilken typ av utdrag du behöver vid jobbsökandet och i vissa fall kan fortkörningsböter att synas.

Kommer fortkörningsböter att påverka ansökan om svenskt medborgarskap?
Du måste uppfylla vissa krav för att kunna bli svensk medborgare och ett av kraven är att man har haft och kan förväntas sig komma att ha ett hederligt levnadssätt (11 § Lag om svenskt medborgarskap). Det innebär att du inte får begå brott eller ha skulder i kronofogden. Om du inte betalar boten och det har gått till kronofogden som skuld kan din ansökan om svenskt medborgarskap att bli nekad. Du kan ändå bli svensk medborgare om du har begått brott. Beroende på vilket slags brott det är kan man få vänta ut en viss karenstid innan man kan få svenskt medborgarskap. Till exempel så är 30 dagsböter den lägsta graden av påföljd som kan ge dig karenstid på ett år. Har din fortkörningsbot inte varit dagsböter och du uppfyller övriga krav så bör det inte vara några problem att få svenskt medborgarskap.

Sammanfattningsvis kommer fortkörningsböter att synas i belastningsregistret i fem år. Detta kommer att i vissa fall synas för arbetsgivaren beroende på vilken slags utdrag du begär ut. Det kan dessutom påverka din ansökan till svensk medborgarskap om din fortkörningsbot har ansetts så allvarliga att det har gett dig dagsböter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare