Hur långt ifrån en korsning får man parkera?

Hej! Ni har fått en liknande fråga ang parkering i t korsning vid [Plats]. Detta gäller då på *****gatan i t korsningen med vägen *****gatan. Jag stod precis där alla andra stod och där jag alltid har parkerat flera gånger utan att få böter där då parkeringsvakter åker varje dag. Men nu fick jag böter på 1300kr. Stod 2,4 meter från korsning. Men då undrar jag faktiskt om de kräver att allmänheten ska ha kännedom om detta då undrar jag hur det kan vara olika på olika platser. Ett exempel på ett likadant ställe är på *****vägen korsande ******vägen. Där står det alltid bilar parkerade i korsningen på andra sidan mot själva *****vägen. Hur kan det vara olika????

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur långt ifrån en korsning man får stå och om det är olika som gäller beroende på tid och plats, då du stod 2,4 meter från en korsning och fick böter när du stått där flera gånger innan utan att få böter.

Tillämplig lag för din fråga är främst Trafikförordningen (TrF).

Hur långt ifrån en korsning får jag stå?

Enligt trafikförordningen får ett fordon inte stannas eller parkeras inom ett avstånd av tio meter från en vägkorsning. Då räknas det tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant (3 kap. 53 § andra stycket TrF).

Du nämner att du har stått 2,4 meter från korsningen, varav jag tolkar det som anledningen till att du har fått böter då du stått mindre än 10 meter från korsningen. Anledningen till boten står även på den gula böteslappen.

Ska allmänheten ha kännedom om detta?

Ja, varje person med körkort ska själv ha koll på vilka trafikregler som gäller för denne i trafiken, här även inkluderat parkeringsregler.

Att du har parkerat där innan utan att ha fått böter tolkar jag bara som att du har haft tur.

Du nämner att det står andra bilar parkerade i andra korsningar och undrar varför de får stå där om denna 10-metersregeln nu gäller för korsningar. Detta kan jag inte ge ett exakt svar på då jag inte vet mer om den specifika situationen eller hur reglerna ser ut i just den korsningen. Det kan vara så att just i den korsningen finns det skyltar om att man får parkera där, eller så står även dessa bilar felparkerade.

Sammanfattning och råd

Jag tolkar din fråga i enlighet med Trafikförordningen, som att du har fått böter för att du har stått mindre än 10 meter från en korsning och att du har haft tur som inte har fått dessa böter tidigare. För alla körkortsinnehavare krävs det att man har kännedom om trafiken och dess regler, där även inkluderat parkeringsregler.

Att det står bilar parkerade i korsningar på andra platser kan jag inte säga så mycket om då jag inte vet hur parkeringsreglerna ser ut just där, men det kan vara så att det finns skyltar där som säger att de får parkera där eller så står även dessa bilar felaktigt parkerade.

Om du vill få reda på vad som gäller exakt för de olika parkeringarna du nämner, skulle jag rekommendera dig att kika närmare på skyltarna eller kontakta det aktuella parkeringsbolaget.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Du kan även kontakta vår expresstjänst för ytterligare rådgivning.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare