Hur många gånger kan jag reklamera en vara?

Jag köpte ett par joggingskor i butik och slet ut dem efter ca 6 månader, de blev uppslitna i hälen och spack längst sulan (jag har vassa hälar och breda fötter, så detta händer med nästan alla mina skor). Jag reklamerade dem, fick ett nytt par och samma sak hände med dem. Jag reklamerade dem och fick ännu ett nytt par, men expediten sa att jag inte kan fortsätta och reklamera dem för alltid. Nu har jag slitit ut mitt tredje par på typ ett halvår och undrar vad jag har för rättigheter? Hur många gånger kan man reklamera skor? Eller finns det någon tisbestämmelse på hur länge man kan reklamera skor flera gånger? Har jag rätt att få pengarna tillbaka om de inte kan hitta ett par skor som håller för mina fötter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du är en konsument som köpt en vara av en näringsidkare i form av en butik. Dina rättigheter skyddas därför av konsumentköplagen (KkL) (1 kap. 3 § KkL). Lagen är tvingande till din fördel (1 kap. 10 § KkL). Det innebär att butiken inte har rätt att avvika från lagen i fråga på ett sätt som ger dig sämre villkor än vad lagen föreskriver.

Din rätt till reklamation

För att kunna reklamera en vara krävs att den är felaktig. Jag utgår från att det är ostridigt att så är fallet eftersom du redan beviljats reklamation flera gånger tidigare. När det är fel på varan har du som konsument rätt att kräva påföljder av säljaren så länge du:

  1. Upptäcker felet inom tre år från det att köpet gick igenom (4 kap. 14 § KkL)
  2. Reklamerar varan inom skälig tid från det att du upptäcker felet (5 kap. 2 § KkL)

Vad som är att räkna som “inom skälig tid” kan variera. Huvudregeln är att en reklamation ska anses ha gjorts i tid om den gjorts inom två månader från det att du upptäckte felet (5 kap. 2 § KkL). Det finns ingen etablerad tids- eller antalsbestämmelse för hur många gånger du kan reklamera en vara. Om punkt 1 och punkt 2 föreligger har du alltså rätt att reklamera varan oavsett hur många gånger du gjort det tidigare.

Butikens rätt att neka omleverans

Det framgår att du reklamerat skorna flera gånger och att butiken då alltid gett dig nya skor. Butiken har dock ingen skyldighet att omleverera varan om det skulle innebära oskälig kostnad för dem (5 kap. 4 § KkL). På sikt skulle flera omleveranser troligtvis innebära att de förlorar mer pengar än de tjänat på ditt köp. Butiken skulle av den anledningen så småningom kunna neka att ge dig helt nya skor. Sammanfattningsvis kan de inte neka dig rätten att reklamera din vara, men de kan neka dig rätten till omleverans.

Din rätt till pengarna tillbaka

Det stämmer att du som konsument har rätt att kräva pengarna tillbaka om omleverans av varan inte skulle vara aktuellt. Det kan liknas med att du har rätt att häva köpet (5 kap. 8 § KkL). Felet på skorna är inte att räkna som ringa eftersom du inte kommer kunna använda dem vidare. Butiken kan då inte heller neka hävningen om de redan nekat en omleverans (5 kap. 10 § KkL).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare