Hur mycket får en hyresvärd höja hyran med?

Hej

Om man betalar en viss summa i hyra per månad och hyrevärden sen vill göra nya kontrakt, i detta fall pga ett arvsskifte och därmed också höja hyran så är min fråga om de har rätt att höja hyran hur mycket som helst eller om det även då gäller bara en viss procent? Jag fick aldrig någon kontrakt när jag flyttade in. Bor i ett tvåfamiljshus på en gård på landet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En huvudprincip som råder är att det är tillåtet för en hyresvärd att höja hyran för hyresgäster så länge höjningen är skälig. Beroende på omständigheterna kan en skälig hyreshöjning se olika ut. Det brukar sägas att en hyreshöjning är skälig om den görs till en nivå som motsvarar liknande hyresrätten i samma ort. I bedömningen beaktas delvis hyresrättens standard, modernitet, läge och omgivning. Att ta med sig är alltså att hyresvärden inte äger fritt höja hyran hur mycket som helst.

En hyresvärd som önskar höja hyran har en skyldighet att meddela hyresgästerna om detta skriftligen, 12 kap. 54§ st. 1 Jordabalken (JB). Det skriftliga meddelandet ska delvis innehålla information om hur stor hyreshöjningen är och när den ska börja gälla. Det ska även framgå information om att hyresnämnden kan bestämma skäligheten i hyran om hyresgästen inte anser att den är skälig och vad hyresgästen ska göra för att få till en sådan prövning, 12 kap. 54a § st. 2 JB.

Innehåller meddelandet alla dessa uppgifter blir du i egenskap av hyresgäst bunden om du inte innan den angivna dagen framför klagomål om hyreshöjningen 12 kap. 54a § st. 3 JB. Om hyresgästen klagar ska hyreshöjningens skälighet prövas av hyresnämnden utifrån de ovan nämnda kriterierna, 12 kap. 55§ st. 1 JB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare