Hur mycket kan jag behöva betala i rättegångskostnader i ett brottmål?

Hej jag undrar om jag förlorar en rättegång gällande ofredande blir jag då skyldig att betala rättegångskostnader där Advokatkostnader och andra rättegångskostnader tillkommer? Hur mycket kan det handla om i kronor? Har en årsinkomst på 237000 kr!! Kan ni ge ett ungefärligt svar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättegångskostnader regleras i Rättegångsbalken, RB.

Rättegångskostnader i brottmål

Ett mål gällande ofredande är ett brottmål, vilket gör att de regler vi ska kika på finns i 31 kap. RB om rättegångskostnader i just brottmål.

Då den tilltalade döms för brottet, ska denne ersätta staten för det som betalats av allmänna medel i ersättning till försvarare, samt eventuellt kostnaden för hämtning till rätten etc, 31 kap. 1 § första stycket RB. Beloppet kan sättas ned helt eller delvis om det finns skäl till detta med anledning av den tilltalades personliga eller ekonomiska förhållanden, 31 kap. 1 § fjärde stycket RB. Det du kommer behöva betala om du förlorar rättegången är alltså ersättningen till din försvarare, det vill säga din egen advokat.

Det är omöjligt att säga hur mycket det kommer att handla om. Beloppet som ska betalas beror på vad för kostnader som uppstått och vilka förutsättningar du har att kunna betala. Om målet är omfattande så har det såklart gått mer advokatkostnader än om det är ett lätt mål som kan avverkas på kort tid. Men det går tyvärr inte för mig att uppskatta en viss summa som du kan bli skyldig att betala.

Sammanfattning

Det enda du kommer behöva betala ifall du blir dömd för brottet är arvodet till din försvarare. Den summa som det där kan röra sig om är beroende av fler faktorer och är omöjlig för mig att gissa mig till.

Återkom gärna om du undrar något mer,

Med vänlig hälsning

Julia WahlgrenRådgivare