FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/04/2018

Hur mycket ljud ska man tåla från sin granne?

Varje helg hela sommaren kommer grannen hit till landet och för oväsen, hela söndagar klipps det gräs med 2 åkgräsklippare, går inte att prata med honom, bönderna här i byn har aldrig visat hänsyn påstår han, hur får man stopp på detta??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Olika lagar för olika bostadsformer

Vilken lag som är aktuell och vilka regler som därmed finns beror på hur ni bor. För boende i hyresrätter och bostadsrätter finns det mer omfattande lagstiftning än det gör för den som bor i hus. "Toleranströskeln" för vad man får tåla blir därför högre för den som bor i hus än för den som bor i lägenhet. Eftersom ni bor på landet med – vad det låter som – hyfsat stora tomter utgår jag i mitt svar från att ni har egna fastigheter och inte bostadsrätter/hyresrätter.

Jordabalken är tillämplig på fast egendom

Jordabalken (JB) är den lag som omfattar fast egendom (fastigheter). Där finns ett ganska generellt uttalande i 3 kap 1 §, som säger att den som nyttjar en fastighet ska "ta skälig hänsyn till omgivningen". Lagtexten stadgar alltså något slags krav på respekt och hänsyn gentemot sina grannar, men preciserar inte på vilket sätt och i vilken omfattning.

Miljöbalken är tillämplig på fast egendom

I miljöbalken finns det dock mer specifika regler gällande störningar från grannfastigheter. Den typ av störning som diskuteras där ska dock vara av sådan grad att den "inte skäligen bör tålas". Vad det är som "inte skäligen bör tålas" blir en bedömning i det enskilda fallet. Här är dock tröskeln ganska hög. Bedömningen görs objektivt, och det räcker alltså inte enbart med att du upplever en störning. Det måste istället handla om att oljudet till exempel överskrider en viss ljudnivå mätt i decibel, är konstant eller ständigt återkommande, för att det ska röra sig om en störning enligt miljöbalken. Ett ljud kan fastställas som störande genom exempelvis bullermätningar. En sådan mätning kan miljöförvaltningen i din kommun göra.

Hur kan du gå vidare?

I första hand skulle jag råda dig att åter försöka prata med din granne om att du upplever ljuden som störande. Fungerar inte detta kan du försöka få miljöförvaltningen att undersöka oljudet. Går inte detta skulle en talan i allmän domstol med stöd av 3 kap 1 § JB vara möjlig. Domstolen skulle då in en förlängning kunna förbjuda din granne att utföra de störande handlingarna. Innan dess skulle det dock göras en avvägning mellan din grannes intresse av att t ex få klippa gräset och ditt intresse av att inte bli störd som närboende. Där tror jag tyvärr i ditt fall att domstolen skulle sätta din grannes intresse av att få klippa gräset först. Åtminstone så länge det inte till exempel sker nattetid eller annars kan uppfattas som hänsynslöst och oskäligt. Till det bör läggas att en domstolsprocess både tar tid och kostar en del pengar.

Sammanfattningsvis

Som jag skrev i början är toleranströskeln för vad man ska tåla från sina grannar när man bor i hus högre än när man bor i lägenhet. För att ljuden ska anses så pass störande för dig att en domstol ska kunna ingripa krävs antagligen mer än att det rör sig om t ex gräsklippning dagtid på helger. Jag tror därför att du når störst framgång genom att prata med din granne och försöka komma fram till en lösning som passar er båda.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare