FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/08/2018

Hur mycket pengar kan min mamma ge till sina barnbarn?

Hej, skulle gärna veta hur mycket pengar per år min mamma kan ge sina barnbarn ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen gräns för hur mycket pengar din mamma kan ge till sina barnbarn per år. Innan gåvoskatten togs bort 2005 fanns det däremot en bestämmelse som sa att gåvor upp till 10 000 från samma mottagare är skattefria. Eftersom gåvor numera är skattefria (8 kap. 2 § IL) finns den bestämmelsen inte längre kvar.

Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga, om jag har missförstått något är du varmt välkommen att kommentera eller ställa en ny fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare