Hur överklagar man en kontrollavgift?

Hur överklagas en parkeringsavgift mot ett parkeringsservice bolag, jag har kontaktat dem och vill behålla deras bedömning och jag vill gå vidare. Hur göra man det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar hur man gör för att överklaga en parkeringsavgift från ett parkeringsservicebolag.

Utredning

Först måste man skilja på om det är en felparkeringsavgift eller en kontrollavgift du har fått. En felparkering utfärdas om bilen är felparkerad på gatumark, medan kontrollavgift utfärdas om bilen är felparkerad på upplåtet område av en markägare, exempelvis på en parkeringsplats ägt av ett parkeringsbolag (1 § lagen om felparkeringavgift & 1 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering)

Eftersom du skriver att parkeringsavgiften kommer från ett parkeringsservicebolag, tolkar jag det som att du menar ett parkeringsbolag och att det därmed handlar om en kontrollavgift. Isåfall är lagen om kontrollavgift tillämplig.

Hur överklagar man en kontrollavgift?

För att överklaga en kontrollavgift, ska du först och främst vända dig till de som har utfärdat kontrollavgiften, i detta fall pakeringsservicebolaget du nämner. Det framgår även av parkeringsboten vem du ska vända dig till. Ofta brukar det finnas ett formulär på bolagets hemsida som man kan fylla i för att överklaga, annars kan du nog kontakta dem via mejl. Överklagandet bör vara skriftligt. I överklagandet ska du förklara varför du anser att parkeringsboten är felaktig, samt bifoga relevanta handlingar som styrker att parkeringsavgiften skulle vara felaktig. Detta kan till exempel vara din parkeringsbiljett, parkeringstillstånd, relevanta bilder etc.

Medan det utreds ifall kontrollavgiften är felaktig eller ej, ska du bestrida kontrollavgiften, d.v.s inte betala den. Om du betalar den, innebär det att du har godkänt den. Men här är det då viktigt att du gör din överklagan skriftlig i bevisningssyfte.

Jag vill dock poängtera att detta ovan gäller för kontrollavgift. Om du har fått en s.k. felparkeringsavgift, d.v.s om din bil var parkerad på gatumark, så gäller lite andra regler (exempelvis att du måste betala felparkeringsavgiften). Så det är viktigt att veta om det är en kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Detta kan du dock se på din gula parkeringsbot.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare