Hur överklagar man ett omedelbart omhändertagande enligt LVU?

Hur överklagar man ett ogrundat akut lvu omhändertagande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, i fortsättningen förkortad LVU.

Ett omedelbart omhändertagande (akut omhändertagande) som socialnämnden får besluta om under vissa omständigheter (6 § LVU) går inte att överklaga (41 § andra stycket LVU).

Anledningen till att ett omedelbart omhändertagande inte går att överklaga är att socialnämndens beslut om ändå ska skickas in till förvaltningsrätten inom en vecka från dagen då den unge omhändertogs (7 § första stycket LVU). Helst ska dock socialnämnden skicka in beslutet och handlingarna i ärendet till förvaltningsrätten redan samma dag som omhändertagandet skedde, men socialnämnden har som nämnt maximalt en vecka på sig. Om inte socialnämnden skickar över beslutet och handlingarna till förvaltningsrätten inom en vecka upphör omhändertagandet (7 § tredje stycket LVU).

Efter det att socialnämnden har skickat beslutet till förvaltningsrätten finns det också krav i lagen på skyndsamhet hos domstolen – förvaltningsrätten ska pröva beslutet så snart det kan ske och senast sju dagar från då de fick beslutet och handlingarna av socialnämnden (7 § andra stycket LVU). Undantagsvis kan det ta lite längre tid, om t.ex. förvaltningsrätten behöver begära in mer information från socialnämnden.

Det får alltså som utgångspunkt inte gå längre än två veckor från då omhändertagandet skedde tills förvaltningsrättens gör sin prövning. Därför har man ansett att det inte behövs någon möjlighet att särskilt överklaga socialnämndens beslut - eftersom saken ändå ska prövas så snabbt. Om förvaltningsrätten håller med om att socialnämndens beslut är ogrundat kommer förvaltningsrättens besluta att det omedelbara omhändertagandet ska upphöra (9 § första stycket LVU).

Om förvaltningsrätten ändå skulle besluta om att fastställa socialnämndens beslut om omedelbart omhändertagande ska socialnämnden inom fyra veckor från dagen för omhändertagandet ansöka om att den unge ska beredas vård enligt LVU (8 § LVU). Det sker alltså först en prövning i förvaltningsrätten inom två veckor från omhändertagandet där rätten prövar om det omedelbara omhändertagandet ska bestå eller inte, och om förvaltningsrätten beslutar att det omedelbara omhändertagandet ska bestå kommer en ytterligare prövning i förvaltningsrätten ske.

Även fast socialnämndens beslut inte kan överklagas kan förvaltningsrättens beslut kan överklagas till kammarrätten (33 § förvaltningsprocesslagen). Om förvaltningsrättens beslut går emot dig/er kommer du få information om hur överklagan görs i en bilaga till förvaltningsrättens beslut. Förvaltningsrätten kommer också att förordna ett offentligt biträde (advokat eller biträdande jurist) till dig/er för att du/ni ska få hjälp och stöd i processen (39 § LVU).

Slutsatsen är att du inte kan överklaga socialnämndens beslut om omedelbart omhändertagande men att du kan överklaga förvaltningsrättens beslut till kammarrätten.

Med vänliga hälsningar,
Daniel BromanRådgivare