Hur påverkar återreseförbud en ansökan om arbetstillstånd och när börjar återreseförbudet gälla?

hej jag var asylsökande och fått avslag från migrationsdomstolen med återreseförbud pga min agerande, alltså jag sökte asyl innan och fått avslag och inte medverkat med migrationsverket och var illegal, sen sökt asyl när 4 år har gått. Nu efter avslag jag ansökte arbetstillstånd och uppfyllde alla krav till det, men finns återreseförbud som kan förstöra allt, frågan kan återreseförbud cara hinder att få arbetstillstånd, jag har inte ens lämnat EES territorium för enligt utlänningslagen om arbetstillstånd för föredetta asylsökande som kan söka arbetstillstånd utan att lämna Sverige och jag som uppfattade att förbud börjar gälla från den datumet när personen lämnar EES territorium.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kommer jag att svara på när en ansökan om arbetstillstånd ska vara gjord, sedan kommer jag prata om när ett återreseförbud börjar gälla och sist om ett återreseförbud påverkar möjligheterna till att få ett arbetstillstånd. Jag kommer att utgå från Utlänningslagen (2005:716), UtlL.

När ansökan om arbetstillstånd ska vara gjord

Bestämmelser om arbetstillstånd hittar vi i 6 kap UtlL. Enligt 4 § i samma kapitel ska som utgångspunkt en ansökan om arbetstillstånd vara gjord och ha beviljats före inresan i landet. Undantag för detta finns i 5 kap. 18 § 2-4st, 18 a § samt 19 § UtlL. Vare sig någon av dessa bestämmelserna är tillämpliga har jag inte nog med information för att avgöra.

Enligt migrationsverket finns det i vissa fall möjlighet att ansöka om arbetstillstånd utan att lämna Sverige, om du fått avslag på din ansökan om asyl och fått ett beslut om avvisning eller utvisning som börjat gälla.
Migrationsverket ställer upp en del krav för att du i denna situationen ska få söka arbetstillstånd utan att behöva lämna Sverige, som du kan läsa om här. Ett av kraven är bland annat att din ansökan om arbetstillstånd ska ha kommit in till Migrationsverket senast två veckor (14 dagar) efter att beslutet på din ansökan om asyl har börjat gälla.

När återreseförbud börjar gälla
Enligt 8a kap 12 § UtlL (som egentligen handlar om utvisning på grund av brott)  börjar ett återreseförbud löpa den dag utlänningen lämnar medlemsstaternas territorium. Detta överlappar med en dom från EU-domstolen från 2017 som säger att ett återreseförbud börjar gälla när personen faktiskt lämnar medelmsstatens territorium. Med störst sannolikhet har ditt återreseförbud därmed ej börjat gälla än.

Hur återreseförbud påverkar möjligheterna till att få ett arbetstillstånd

I domen MIG 2017:16 slog domstolen fast att ett återreseförbud inte måste utgöra ett hinder för någon att beviljas ett arbetstillstånd i Sverige. Det som blir avgörande är grunderna för återreseförbudet. I detta målet var de två avgörande faktorerna att återreseförbudet inte hade meddelats på grund av mannens eget agerande och att han i samband med tidigare ärende hade lämnat Sverige frivilligt eter beslutet om utvisning. Domstolen gjorde alltså här en helhetsbedömning.

I ditt fall när du först sökte asyl och fick avslag med återreseförbud hände det på grund av ditt agerande, och du lämnade aldrig Sverige. Detta kan medföra skäl som gör att ditt återreseförbud påverkar dina möjigheter till arbetstillstånd. Visserligen har inte ditt återreseförbud börjat gälla än, men faktum kvarstår att migrationsdomstolen har utfärdat det.

Hur detta påverkar dina möjligheter som helhet är svårt att avgöra och jag rekommenderar att du tar vidare kontakt med oss på Lawline här eller via vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: mån-fre kl. 10.00-16.00

Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig och jag önskar dig lycka till!

Alexander MårtenssonRådgivare