Hur påverkas ett uppehållstillstånd av en skilsmässa?

Hej! Jag har gift mig med iransk tjej o hon har redan fått uppehållstillstånd för 2x2 år i Sverige och hon bor redan i Sverige. Nu funderar jag skilja mig från henne, hur kommer att påverka hennes uppehållstillstånd så fort jag skiljer mig från henne? Kan jag påverka redan hennes uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din fru fick uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig och att du därför funderar på vad som kan hända med hennes uppehållstillstånd vid en skilsmässa. Skulle det vara så att hon har fått uppehållstillstånd på annan grund påverkas det inte av en skilsmässa på samma sätt. Jag utgår också från att hon har beviljats tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år som nu har blivit förlängt för 2 år till.

Frågor om uppehållstillstånd regleras i Utlänningslagen (UtlL) och jag kommer därför utgå från denna nedan.

Kan hennes nuvarande uppehållstillstånd påverkas av en skilsmässa?

Ett uppehållstillstånd kan återkallas enligt vissa grunder (UtlL 7 kap. 3 §). Om hon har fått uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig (dvs med stöd av 5 kap. 3 § st 1 p. 1) kan uppehållstillståndet återkallas om förhållandet upphör (7 kap. 3 § st 2).

Vid en sådan bedömning tar man hänsyn till den anknytning personen har till det svenska samhället och om andra skäl talar mot att tillståndet ska återkallas (7 kap. 4 §). Det man kollar på är tex levnadsomständigheter, om man har barn i Sverige, familjeförhållanden och hur länge man bott i Sverige. Det kan alltså påverka din frus möjlighet att behålla hennes uppehållstillstånd om ni har barn ihop eller annan familj i Sverige, om hon varit här en längre tid, har ett jobb, en utbildning eller på annat sätt anpassat sig till det svenska samhället.

Kan en senare ansökan om uppehållstillstånd påverkas av en skilsmässa?

Om uppehållstillståndet inte återkallas enligt grunderna ovan måste detta förnyas när perioden om 2 år har gått ut genom att hon gör en ny ansökan, antingen för förlängt tillfälligt uppehållstillstånd eller för permanent uppehållstillstånd. För att beviljas förlängt uppehållstillstånd krävs som utgångspunkt att man fortfarande är tillsammans med sin partner (5 kap. 16 § st 1). Det finns dock undantag som gör att det kan förlängas även om förhållandet tagit slut.

Undantagen liknar de omständigheterna jag lyfte fram tidigare, såsom jobb, familjeförhållanden och barn. Det kan också vara olika former av humanitära skäl tex om det är farligt för henne att återvända till Iran eller om hon är allvarligt sjuk. Slutligen finns ett undantag om förhållandet har upphört främst på grund av att man utsatts för våld eller annan allvarlig kränkning av den andra partnern.

Jag vet inte tillräckligt mycket om hennes situation för att säga hur bedömningen kan bli men detta är omständigheter som kan påverka hennes situation och göra att hon trots allt kan behålla sitt uppehållstillstånd.

Andra möjligheter

Jag har nu utgått ifrån att grunden för hennes uppehållstillstånd är anknytning till dig. Bra att veta är att hon kan alltid kan försöka få uppehållstillstånd på annan grund än anknytning såsom för arbete, studier eller av skyddsskäl på grund av fara i hemlandet.

Sammanfattning

Det finns en risk att uppehållstillståndet återkallas om ni skiljer er men det beror på olika faktorer som speglar din frus anknytning till det svenska samhället. En skilsmässa påverkar också en framtida ansökan om uppehållstillstånd om denna görs på grund av anknytning till dig. Det finns däremot undantag från denna regel och andra skäl till att man beviljas uppehållstillstånd som din fru hade kunnat åberopa beroende på hennes situation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare