Hur räknad man ut ingångsvärdet?

Jag och min syster fick en lantbruksfastighet i gåva av våra föräldrar år 1986.

År 1998 köpte jag min systers del för ett värderat marknadsvärde.

Vilket blir ingångsvärdet vid beräkning av reavinst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i inkomstskattelagen (IL).

Vid gåvor av bland annat fastigheter tar den som fått gåvan över samma ingångsvärde som den som ger gåvan hade (44 kap 21 § IL). När du oh din syster fick fastigheten hade den alltså samma ingångsvärde som när era föräldrar köpte den. När du sedan köpte din systers del realiserar ni vinst och ska istället använda det värdet du betalade som ingångsvärde för hennes del av fastigheten. Din del av fastigheten har dock samma ingångsvärde som innan. Fastighetens ingångsvärde blir alltså era föräldrars ingångsvärde / 2 + det du betala din syster för hennes del av fastigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare