Hur ser lagstiftningen ut kring magiska tryfflar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag dels att hänvisa till narkotikastrafflagen (NSL), förordning om kontroll av narkotika samt information som går att finna på åklagarmyndighetens hemsida.

Den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms för narkotikabrott (1 § NSL). Med narkotika avses läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper, och som på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen (8 § NSL).

I förordningen om kontroll av narkotika meddelad av regeringen framgår att svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis anses utgöra narkotika enligt narkotikastrafflagen. Detsamma gäller andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.

Högsta domstolen har i NJA 2016 s. 279 konstaterat att svampar innehållande psilocybin och psilocin i farlighetshänseende bör jämställas med ecstasy, LSD och amfetamin samt att gränsen mellan ringa brott och brott av normalgraden bör gå vid 100 gram torkad svamp. Du kan läsa mer om åklagarmyndighetens bedömning av hallucinogena svampar här.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.'

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare