Hur ska ett testamente utformas för att säkerställa att en viss person kommer ärva kvarlåtenskapen?

Hur man säkerställer att svärsonen inte slåsar penar o egendom som vår dottern ärver? Min man och jag har ett barn som är gift och har två barn. Vi är rädda att svärson kan slåsa pengar och egendom som de får i arv efter vår bortgång. Han kan inte spara pengar. I stället för att tänka på framtiden och spara för att köpa ny bil, öka amortering av huset eller spara för framtida barnbarns behov slösar han pengar. Har han pengar då köper han pryllar, går på restaurang, köper dyra kläder, dyr mat mm. Vår dotter är handikapad och jobbar inte 100%. Hon kan inte räkna med att hennes pension räcker till för att leva på. Vi undrar hur ska vi testamentera för att hindra svärsons slöseri av pengar från oss. Ärver vår svärson nogånting efter oss? Ärver han i fall de skiljer sig? MVH Mor och mormor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmelser finner du i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB)

Upprätta ett testamente

För att säkerställa att en viss person kommer ärva kvarlåtenskapen kan man upprätta ett testamente. I ett testamente kan man skriva vem kvarlåtenskapen ska tillfalla och att det ska vara personens enskilda egendom. Se 7 kap. 2 § ÄktB. Genom att det utgör personens enskilda egendom kommer den inte ingå i en eventuell bodelning då makar endast delar på giftorättsgods, enligt 10 kap. 1 § ÄktB. För det fall din dotter och hennes make skulle skilja sig, kan den egendom som hon erhållit i arv från dig utgöra hennes enskilda egendom om det har sktivits i ett testamente och maken kommer på så sätt inte få någon del av den egendomen. Han kommer därför inte ärva något från dig, varken från dig direkt eller genom en eventuell skilsmässa med din dotter.

Formkrav

Vilka formkrav som gäller vid upprättandet av ett testamente finns i 10 kap. ÄB

Om du har ytterligerare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare