FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/10/2022

Hur ska ett villkor i min hemförsäkring tolkas?

Hej, Jag har en fråga angående hemförsäkring med allriskförsäkring. I avtalet står det att det ska täcka personliga saker som skadas eller förloras på grund av en plötslig oförutsedd yttre händelse. Finns det förklarat nånstans i lagen vad det egentligen betyder? Om jag tex skulle tappa bort min ring när jag är ute och dansar. Räknas det som oförutsedd yttre händelse? Jag menar att jag vet ju inte exakt vad som hände för isåfall hade jag inte tappat bort ringen. Men det kan vara att någon på dansgolvet dansat in i mig eller nåt liknande och ringen ramlat av. Tänker jag fel nu? Kan någon snälla förklara det för mig och jag vill gärna ha nån paragraf om det går.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Det finns tyvärr inte någon lag som uttryckligen bestämmer hur specifika villkor i en viss tecknad försäkring ska tolkas. Hemförsäkringen som du har tecknat med försäkringsbolaget utgör i grund och botten ett avtal. Avtal baseras på den allmänna rättsprincipen om avtalsfrihet. Respektive part har med andra ord som utgångspunkt en rätt att ingå avtal på villkor som hen väljer helt själv. För att förstå innebörden av en ”plötslig oförutsedd yttre händelse” bör du därför vända dig till de fullständiga försäkringsvillkoren för din tecknade hemförsäkring. Om ingen tydlig definition anges däri bör du kontakta försäkringsbolaget som kan uppge hur begreppet ska tolkas.

Det ska även sägas att försäkringsbolaget har haft en skyldighet att ge grundläggande information om din hemförsäkring vid ingåendet av avtalet (så kallad förköpsinformation) (2 kap. 2 § försäkringsavtalslagen (FAL)). För en allriskförsäkring som för dig som försäkringstagare kan uppfattas ge ett fullständigt skydd bör även villkoret i fråga ingå i den information som ska ges när avtal väl har träffats (så kallad efterköpsinformation)  (2 kap. 4 § punkt ett FAL). Enligt min bedömning bör det framgå information i dina hemförsäkringsvillkor om tolkningen av  "plötslig oförutsedd yttre händelse" för att försäkringsbolaget ska anses ha uppfyllt den ovan nämnda informationsskyldigheten. Du som försäkringstagare har ett behov av att veta vad som avses med begreppet för att kunna göra en bedömning av behovet av vald hemförsäkring och dess tillhörande omfattning.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare