Hur ska jag gå till väga om jag vill överlåta 50 % av min bostadsrätt?

Hej, Jag äger min bostadsrätt 100 procent och tänkte överlåta 50 procent till min fru. Jag undrar hur kan man gå till väga? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Hur du ska gå tillväga beror på om du vill ge bort andelen i gåva till din fru eller om din fru ska köpa in sig i lägenheten. Jag kommer nedan att beskriva båda alternativen så att du med säkerhet får svar på din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bostadsrättslagen (BRL).

Hur överlåter man en andel av en bostadsrätt?

Eftersom du vill att din fru ska vara delägare i bostadsrätten behöver det ske en överlåtelse eftersom du just nu äger hela bostadsrätten självständigt. En överlåtelse kan ske antingen genom att du ger din fru andelen i gåva alternativt att din fru köper in sig i lägenheten, alltså betalar en summa i utbyte mot en andel i bostadsrätten.

Det som sedan behöver göras är att ett överlåtelse handling upprättas, vilken handling som ska upprättas beror på om andelen ska ges bort som gåva eller om din fru ska köpa andelen.

Om du vill ge bort andelen i gåva är det ett gåvobrev som ska upprättas. Det finns vissa formkrav när det gäller gåvobrevet. Exempelvis ska gåvobrevet vara skriftligt, underskrivet av både dig av din fru och det ska även framgå uppgifter om lägenheten som det gäller samt att det är en gåva och hur stor andel du vill ge bort(6 kap 4 § första stycket BRL).

Om andelen istället ska köpas av din fru är det ett köpekontrakt som ska upprättas istället. Köpeavtalet behöver innehålla uppgift om vem som är köpare, vem som är säljare, vilken lägenhet som avses, vad priset är samt hur stor andel som avses. Detta kontrakt ska både du och din fru skriva under (6 kap 4 § första stycket BRL).

Finns det något annat man måste tänka på vid en överlåtelse av andel i en bostadsrätt?

Din fru måste även godkännas av bostadsrättsföreningen om hon ska få äga en andel i lägenheten. Din fru får endast rätt till andelen i bostadsrätten om hon har blivit godkänd av bostadsrättsföreningen (6 kap 1 § första stycket BRL). Därför behöver ni också ta kontakt med bostadsrättsföreningen så dem får godkänna att din fru övertar en andel i lägenheten.

Sammanfattningsvis kan andelen överlåts genom gåva , då krävs ett gåvobrev. Andelen kan också överlåtas genom att din fru köper andelen, då behöver ett köpeavtal upprättas. Din fru behöver även godkännas som ägare av bostadsrättsföreningen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare