Hur ska jag gå tillväga om jag swishat fel?

Hej! Jag har swishat pengar och misstänker att det gått till fel mottagare, alternativt att mottagaren blivit id kapad. Numret (enligt bank id namnet) jag swishade till stämmer överens med personen jag skrivit till men får sedan veta genom brorsan till mottagaren att numret inte är rätt och att bilden på han jag swishade till inte överensstämmer med rätt person. Vad kan jag göra? Har polisanmält och försökt kontakta personen föera gånger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du misstänker att du swishat pengar till fel mottagare och nu undrar hur du kan gå tillväga för att få tillbaka pengarna.

Du nämner att du misstänker att betalningen tillkommit fel person. En fordran genom condictio indebiti uppkommer när någon får pengar som man inte lagligen har rätt till, och utgör en rätt att få tillbaka en felaktig betalning. Tanken är att pengarna ska gå tillbaka till den ursprungligen rätta personen. Detta innebär med andra ord att mottagaren har en skyldighet (skuld) att betala tillbaka, samt att avsändaren har rätt (en fordran) på att få tillbaka betalningen.

Av din fråga framgår vidare att du försökt kontakta personen flera gånger. En möjlighet är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, det kan du göra här. Den som har mottagit betalningen kommer kontaktas och får då en möjlighet att svara och ta ställning till kravet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare