Hur ska man gå tillväga när arbetsgivaren vägrar att betala ut lön?

Hej!

Jag har ett samordningsnummer och har jobbat inom handel i en butik.

Jag fick sluta min anställning på grund av min chef, då vi var osamsa om vissa saker och hon visade mig vägen ut till dörren.

Sen dess har jag inte jobbat men fick inte heller någon lön för de timmarna som jag jobbat och semesterersättning.

Chefen vägrar att betala min lön!!!

Hur kan jag gå tillväga?

Hjälp snälla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga att denna jobbiga situation har uppstått för dig men jag ska försöka förklara hur du kan gå tillväga för att få dina pengar.

Ett anställningsavtal mellan dig och din arbetsgivare är bindande varav att betala ut lön är en av arbetsgivarens främsta skyldigheter i detta avtal. När din lön uteblir uppstår en fordran gentemot din arbetsgivare för det belopp som lönen motsvarar. Denna fordran förfaller den dagen som lönen skulle ha utbetalats till dig (4 § tredje stycket lagen om anställningsskydd).

Vid förfallen fordran kan du själv ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och därigenom begära att arbetsgivaren ska betala din lön.

Om din arbetsgivare har ekonomiska problem kan du även ansöka om att sätta företaget i konkurs och få ut så kallad statlig lönegaranti.

Om du dessutom misstänker att eventuell uppsägning eller avsked har gått till på fel sätt kan du bland annat begära skadestånd. Vill du vidare hjälp med din fråga rekommenderar jag dig att kontakta din fackliga organisation, om du är medlem i en sådan alternativt boka tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Om något är oklart eller om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare