Hur ska man tolka 2:2 körkortslagen?

Hej! Hur ska man tolka andra kapitlet andra paragrafen körkortslagen? Får vem som helst köra A traktor till jobbet om jobbet är nära och hur nära ska då jobbet vara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Hur ska man tolka körkortslagens 2 kapitlet 2 §?

Huvudregeln är att en traktor får köras på väg endast av den som har ett gällande körkort eller traktorkort. Undantaget är om körningen avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats, eller mellan en gårds ägor för liknande ändamål (2:2 körkortslagen). Det är oklart vad som menas med kortare sträcka, men man bör ta hänsyn till lokala förhållandena och trafiksäkerheten. Vi tar ett körkort för att förbättra trafiksäkerheten. Därför bör en kortare sträcka bedömas annorlunda om vägen man färdas på är livligt trafikerad i ett område med tät bebyggelse jämfört med en väg som är ringa trafikerad. Du kan läsa regeln tillsammans med 8:9 körkortsförordningen där Transportstyrelsen får medge att traktor körs utan ett giltigt traktor- eller körkort, om det är nödvändigt för jordbruket, skogsbruket eller näringsverksamhet.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. En kortare sträcka kan bedömas annorlunda från fall till fall, eftersom det beror på trafiksäkerhetsperspektiv. En livlig trafikerad väg kan göra att sträckan bedömas vara kortare än en ringa trafikerad väg. Dock man kan få rätt av Transportstyrelsen att köra traktor utan körkort eller traktorkort.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare