Hur ska skulder hanteras vid arvskifte?

Hej! Jag har gjort en bouppteckning för min man som gick bort i mars föra året. Jag vill veta vad som gäller om men är gift och ha två gemensamma barn? Han hade mer skulder än tillgångar och ett hus som inte är värd så det täcker skulderna. Vi köpte huset tillsammans men bestämde att han skulle stå för det. Mvh charlott.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

När man är gift och har gemensamma barn gäller att den efterlevande maken har rätt att ta del av arvet före de gemensamma barnen (3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)).

När någon avlider ska det upprättas en bouppteckning (20 kap. 1 § ÄB). Där ska den avlidnes tillgångar och skulder tas upp (20 kap. 4 § ÄB). Om bouppteckning eller arvskifte sker innan skulderna betalats är den ogiltig och ska gå åter (21 kap. 4 § ÄB).

Arvtagarna har dock inget personligt ansvar för den avlidnes skulder, ifall de är större än tillgångarna.

Sammanfattningsvis ska den avlidnes skulder alltså betalas innan något arvskifte kan ske, och om skulderna är större än tillgångarna finns det inget arv att dela ut.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare