Hur ska villkoret om uppsägning av hyresavtalet tolkas?

Har hyrt ett garage sedan några månader tillbaka. Nu vill jag säga upp garaget och sen står det såhär i kontrakten: uppsägning. Detta avtal löper fr.o.m 2021-07-01 tom.2021-10-01. Uppsägning av detta avtal skall ske skriftligen, minst 1 månad före avtalstidens utgång. Sägs det inte upp i rätt tid, förlängs det med oförändrade villkor med 1 år. Jag undrar nu om jag kan säga upp avtalet nu eller måste jag vänta till juli månad med att säga upp avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din situation rätt började du hyra garaget förra året och kontraktet var ursprungligen tänkt att vara i tre månader från juli till oktober. Eftersom du inte skickade in någon uppsägning av avtalet förlängdes dock avtalet med ett år. Avtalets utgång ändrades därmed också till datumet 2022-10-01. 1/7 juli äger ingen relevans i uppsägningsfrågan, utan avtalet kommer förlängas från 1/10 varje år framöver. Det är en månad från detta datum som du inte får meddela om uppsägning för att kunna avsluta hyran av garaget enligt villkoret i ert avtal. Du har därför rätt att säga upp avtalet när du vill på året, så länge det sker före 1/9 (en månad innan) eller efter 1/10 (precis när avtalet har förlängts, 1 år innan avtalstidens utgång). Det går därför bra att säga upp avtalet redan idag.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Joel EngströmRådgivare