Hur skyddas en dikt?

Hej.

Jag har skrivit en dikt som jag läste på ett dop. Nu vill kyrkan använda den, är det något särskilt jag bör tänka på om jag i framtiden skulle vilja tex publicera dikten i en bok? Och kommer någon annan kunna hävda att det är hen som har skrivit den?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör immaterialrättens område vilket innebär skydd för rättigheter man inte kan ta på, t.ex. en dikt som i ditt fall. Upphovsrättslagen, URL, skyddar litterära och konstnärliga verk och jag ska nedan redogöra för vad som gäller och vad du kan tänka på i ditt fall.

Upphovsrättslagen

En dikt kan vara ett litterärt verk (1 kap. 1 § punkt 1 URL) om det uppfyller kriteriet originalitet. Kriteriet innebär att verket är en egen intellektuell skapelse skapat av fria kreativa val och fått en personlig prägel. Kravet brukar anses vara lågt ställt. Kort sagt innebär det att verket inte får vara för likt någon annans. Uppfyller verket i fråga detta uppkommer skyddet formlöst, d.v.s. att det inte krävs någon registrering eller liknande, utan verket skyddas direkt vid skapandet. Upphovsrätten ger upphovspersonen dels en ekonomisk ensamrätt att framställa exemplar av verket, sprida det till allmänheten m.m. (1 kap. 2 § URL), dels en ideell rätt att bli namngiven samt en respekträtt innebärande att verket inte får ändras eller framföras på sätt som kan anses kränkande för upphovspersonen (1 kap. 3 § första och andra stycket URL). Upphovsperson är den som skapat verket (1 kap. 1 § URL), och som presumtion anses den som vars namn, pseudonym eller signatur utsätts på exemplar på verket eller anges till allmänheten vara skaparen (1 kap. 7 § URL).

Ditt fall

Till att börja med antar jag att din dikt har ett upphovsrättsligt skydd genom att den uppfyller originalitetskravet. Jag presumerar även baserat på din fråga att du samtycker till att kyrkan läser upp din dikt och använder sig utav den. Jag skulle därför rekommendera dig att säga till kyrkan att när de använder sig utav din dikt att de uppger att det är du som är upphovsperson till den så att du blir namngiven i enlighet med den ideella rätten som jag ovan redogjort. Om någon i framtiden skulle hävda att det är en annan som har skrivit dikten är det således bra att från början ange vid användandet av dikten att det är just du som är upphovsperson i bevishänseende, men du är som sagt upphovsperson till dikten från att du skapade den då skyddet och ensamrätten till den uppstår vid skapandet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare