Hur stor är chansen att få samma utfall i ARN och domstol?

Hej!

Om man haft ett ärende hos ARN gällande en bil som ansågs vara i bra skick vid köp men som sedan, en kort stund efter, visade dolda fel och ARN har bedömt ärendet som att köparen vunnit. Företaget har överklagat ärendet hos ARN flertalet gånger men ARN har kommit fram till samma slutsats varje gång. ARN's slutgiltiga bedömning är köparen har rätt till häv av köp, alltså att bilfirman ska köpa tillbaka bilen och ge köparen pengar.

Bilfirman vill fortfarande inte gå med på ARN's bedömning och vill nu gå upp i domstol. Hur ser oddsen för köparen ut? Vad skulle detta kosta köparen om köparen förlorar saken?

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är problemet?

Frågan är hur man går tillväga när en säljare (näringsidkare) inte frivilligt rättar sig efter allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendation om hur den aktuella tvisten bör lösas och hur stor chansen är att vinna i domstolen.

Hur går man tillväga när näringsidkaren inte rättar sig efter ARN:s rekommendation?

Det första som man bör lägga märke till är att ARN:s rekommendationer inte är bindande det vill säga att de inte kan verkställas med tvång utan det är upp till näringsidkaren att rätta sig efter det. Trots att det inte finns tvångsvis verkställighet är det sällan att näringsidkarna inte väljer följa ARN:s rekommendationer. Men i ditt fall har näringsidkaren valt att inte rätta sig efter rekommendationen och då ska du vända dig till en tingsrätt och väcka talan mot näringsidkaren.

Hur stor är chansen att en domstol bedömer ett fall samma som ARN?

Fler ledamöter i ARN är inte jurister men vissa personer som ordförande, vice ordförande är jurister som har tjänstgjort som domare tidigare. Både domstolen och ARN använder sig av samma lag och rättsprinciper men utfallet kan vara variera. Ett fall kan till och med få olika utfall i olika domstolar trots att alla rättsinstanser använder sig av samma rättskällor. Det vill säga att prata om chansen att få samma utfall är mycket svårt.

Vad innebär detta för dig?

Av det ovan anförda konstateras att trots att alla rättsinstanser använder sig av samma lag och rättsprinciper kan utfallet bli olika och de kan fälla dig. I ARN finns det ingen risk för en konsument att betala säljarens kostnader men om du förlorar i rätten kommer du vara tvungen att ersätta säljarens ombudskostnader. Det är möjligt att vinna i domstolen men du bör vara beredd för konsekvenserna.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Betül DuranRådgivare