Hur stor är en arvinges laglott?

Hej. Min dotters pappa har avlidit (vi är skilda) och han har skrivit testamente, att dela hans kvarlåtenskap 50-50 mellan sin dotter och sin sambo. Min fråga är om inte min dotter först skulle få sin laglott och sedan dela det som är kvar enl testamente 50-50 med sambon.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning
Din frågan handlar om arv och testamente, därför är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

För att svara på din fråga behöver vi klargöra två begrepp: arvslott och laglott.

Arvslott
Som utgångspunkt ärver barn sina föräldrar och barnen delar lika, (2 kap. 1 § ÄB). Den del av arvet som varje barn har rätt till utgör barnets arvslott. Eftersom jag tolkar din dotter som ensambarn till hennes pappa, så utgör dotterns arvslott pappans hela kvarlåtenskap.

Arvslotten kan dock begränsas genom testamente. Begränsningen får dock inte hindra dottern att få ut sin laglott.

Laglott
Laglott betyder inte att dottern först ska få ut en del av arvet, och sedan dela det som är kvar med sambon enligt testamente. Laglotten har alltså inte med turordning att göra, utan med storleken på din dotters andel i arvet.

Hade konceptet laglott inte funnits skulle föräldrar kunna testamentera bort hela sin kvarlåtenskap, så att inget lämnas kvar till deras barn. Laglottens syfte är alltså att barn inte ska göras arvlösa.

Laglotten är hälften av arvslotten, (7 kap. 1 § ÄB). Din dotters laglott är alltså hälften av pappans hela kvarlåtenskap. Den andra hälften får testamenteras bort till sambon. Eftersom pappans testamente förklarar att hälften av hans kvarlåtenskap ska gå till dottern, så är testamentet giltigt.

Sammanfattning
Din dotter ska få hälften av pappans kvarlåtenskap och sambon den resterande hälften.

Hoppas jag svarade på din fråga!

Johan EkstrandRådgivare