Hur tar jag reda på vilket häkte eller vilken anstalt någon är placerad på?

Om jag vet att en person varit borta en tid och misstänker att denna sitter i fängelse, hur kan jag ta reda på det och vilket fängelse/vårdhem i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du vill ta reda på vilket häkte eller vilken anstalt en familjemedlem, vän eller partner sitter. Du kan endast ta reda på var han sitter om han väljer att svara dig.

Hur tar jag första kontakten med någon som är placerad på häkte eller anstalt?

Om du inte vet var en person sitter behöver du skicka ett brev till kriminalvårdens journalarkiv. Hur du går till väga för att göra detta samt adressen dit du skickar brevet kan du se här. Jag kommer även beskriva hur du gör nedan, men besök gärna hemsidan för mer information.

Lägg ditt brev i ett kuvert. På det kuvertet skriver du personens namn och personnummer. Kan du inte personnummer så kan du skriva födelsedatum om du har tillgång till detta. Lägg sedan detta kuvert i ett nytt kuvert där du skriver adressen till kriminalvården journalarkiv. Adressen till kriminalvårdens journalarkiv är:

Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Du behöver även skriva din egen adress på baksidan ifall personen du söker inte finns hos dem. Om personen du söker finns inom kriminalvården i Sverige skickas brevet vidare till personen.

Brevet kommer att granskas

Alla brev som skickas till eller från en antagen kommer att granskas för att se om det innehåller otillåtna föremål och om den antagna är häktad med restriktioner kan även åklagare läsa igenom brevet.

Hoppas mitt svar underlättar för dig att ta kontakt med personen du önskar.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare