FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/01/2022

Hur tar man redo på vart tomtgränser går?

Hej!

Vi köpte en tomt i höstas som vi övertar nu i slutet av januari. Två veckor efter att vi skrivit på köpeavtalet i höstas så sätter närmaste grannen upp ett staket, ett stängsel. Detta förvånande både oss och säljaren av tomten, då hon tidigare bett grannen att om han skulle sätta upp ett staket, att placera det en bit in på hans egen tomt. Staketet sitter av vad vi kan bedöma mitt på tomtgränsen, eller vi vet egentligen inte helt precist vad tomtgränsen går. Staketet består av staketstolpar, som är högre än 110 cm, samt ett glest metallnät, rådjursnät. Staketstolparna sitter fastgjutna i marken. Hur ska vi tänka och agera här? Vi och säljaren tycker ju att grannen har satt upp detta staket "i smyg", utan att fråga någon, och det sitter som sagt på tomtgränsen.

Finns det något sätt, förutom gränsmarkeringarna i hörnen på tomten (pinnar el dyl), som man kan ta reda på de riktiga tomtgränserna? Vi är ju lite oroliga att staketet sitter på vår tomt.

Tack snälla på förhand!

Vänliga hälsningar

Anna

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På Lantmäteriets hemsida (se här) kan du som fastighetsägare logga in på e-tjänsten och se en fastighetskarta och därmed tomtgränser. Hittar du inte det du letar efter där så kan du höra av dig till deras kundservice.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare