Hur testamenterar jag egendom till min sambo?

Hej,

Jag äger en bostadsrätt inköpt innan jag blev sambo.

Jag har också en dotter som ska ärva efter mig. Jag vill nu säkerställa att min sambo får ärva 50 % av nettoförsäljningen vid min bortgång. Jag utgår ifrån att min dotter kommer att sälja lägenheten.

Hur löser jag det här på bästa sätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsliga utgångspunkter

Sambos ärver inte enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken. Det innebär att du behöver upprätta ett testamente och i det förordna att din sambo ska få ärva för att så ska ske. Det går inte med bindande verkan att reglera vad din sambo ska få ärva i ett samboavtal. Ett annat sätt är att uppge sambon som förmånstagare på en livförsäkring, men det saknar relevans för din fråga.

Din sambo har emellertid vid en eventuell bodelning efter din bortgång rätt till samboegendom motsvarande två prisbasbelopp efter avdrag för skulder (år 2021 motsvarar det 95 200 kr) (18 § andra stycket sambolagen). Denna regel gäller så långt som samboegendomen räcker, annan egendom får inte tas i anspråk. Detta förutsätter givetvis att din sambo begär bodelning, och om så sker kommer dödsboet behöva skjuta till ett eventuellt underskott. Exempel: Om din sambos andel av samboegendomen efter en likadelning uppgår till 50 000 kr behöver 45 200 kr skjutas till (50 000 + 45 200 = 95 200). Det innebär i så fall att kvarlåtenskapen efter dig minskas i motsvarande mån till nackdel för din dotter, och din sambo tilldelas beloppet genom bodelningen med full äganderätt utan rätt till efterarv för din dotter.

Eftersom du köpte din bostadsrätt innan ni blev sambos förutsätter jag att den inte har förvärvats för gemensam användning, det vill säga att avsikten med ditt köp inte var att den skulle användas gemensamt. Bostadsrätten är därför inte att betrakta som samboegendom (3 § sambolagen) och ska därför inte ingå i en eventuell bodelning efter din bortgång (8 § sambolagen). Även om bostadsrätten inte är samboegendom skulle din sambo kunna begära att få överta den om den utgör er gemensamma bostad, och om sambon behöver bostadsrätten och övertagandet anses skäligt får så ske. Ett sådant övertagande kräver dock synnerliga skäl om ni inte har eller har haft barn tillsammans (22 § första stycket sambolagen). Det är sällan synnerliga skäl föreligger; regeln tillämpas restriktivt. Om ett övertagande skulle aktualiseras ska bostadsrättens värde avräknas från din sambos andel i bodelningen, och om detta inte räcker behöver sambon ersätta dödsboet med pengar för vad som fattas för att få överta bostadsrätten (22 § tredje stycket sambolagen). Denna regel är tvingande och kan därför inte avtalas bort.

När du testamenterar till förmån för din sambo behöver du ha laglotten i åtanke, det vill säga den del av din kvarlåtenskap som din dotter i egenskap av bröstarvinge har rätt att ärva. Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge (7 kap. 1 § ärvdabalken). Exempel: Om din totala kvarlåtenskap uppgår till 5 mkr har din dotter rätt att minst få ut egendom till ett värde av 2.5 mkr, det vill säga hälften av din kvarlåtenskap. Eftersom du endast avser att testamentera bort hälften av pengarna från försäljningen minus vinstskatt borde dock inga sådana problem uppstå här. Det verkar som att du har koll på detta.

Formkraven för ett giltigt testamente m.m.

Till att börja med är det viktigt att du iakttar formkraven för upprättandet av ett testamente (10 kap. 1 § ärvdabalken). Ett testamente som inte uppfyller formkraven är nämligen ogiltigt (13 kap. 1 § ärvdabalken). Formkraven är skriftlighet, två samtidigt närvarande vittnen när du skriver under testamentet eller bekräftar att det är din underskrift, vittnena ska skriva under testamentet med sina namnunderskrifter och de ska känna till att det rör sig om ett testamente (de behöver dock inte känna till det närmare innehållet). Kom också ihåg att varken din sambo eller din dotter får vara testamentsvittne på grund av jäv (10 kap. 4 § andra stycket ärvdabalken).

Det kan också vara bra att känna till att det finns en tolkningsregel som innebär att din sambo inte ärver någonting alls även fast du har testamenterat egendom till sambon, om samboförhållandet skulle upphöra innan din död (11 kap. 8 § ärvdabalken). Om du ändå vill att din sambo ska ärva, även om samboförhållandet skulle upphöra innan din död, behöver du alltså föreskriva detta särskilt i förordnandet.

Hur du skulle kunna formulera förordnandet i testamentet

Eftersom förordnandet till förmån för din sambo avser viss specifik egendom rör det sig om ett legat (11 kap. 10 § första stycket ärvdabalken). Du skulle kunna skriva i testamentet att bostadsrätten ska säljas av din dotter (som är dödsbodelägare som förvaltar dödsboet) och att hälften av pengarna från försäljningen efter vinstskatt ska tillfalla din efterlevande sambo. I det fallet är nämligen din dotter skyldig att verkställa ditt förordnande (22 kap. 2 § ärvdabalken). Försäljningen är ju en förutsättning för att ditt förordnande ska kunna genomföras. I svensk rätt råder en stor testationsfrihet, vilket betyder att du kan göra vilka förordnanden du vill i princip. Försök vara så tydlig du kan i testamentet för att undvika tvister, tolkningen av ett testamente och din yttersta vilja tar avstamp från ordalydelsen.

På Lawline erbjuder vi upprättande av testamente till fast pris som inkluderar 30 minuters konsultation, mer information om det kan du hitta här.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare