Hur tillser man att gåva inte utmäts?

Önskar skriva ett gåvobrev på bil, till person som har skulder hos kronofogden.

Personen är i stort behov av bil, pga arbete, o jag vill inte att bilen ska kunna utmätas av kronofogde.

Hur skrivs gåvobrev ?

Ska gåvobrev registreras nånstans för att förhindra utmätning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Utmätning av gåvor

Regler kring vilken egendom som får utmätas regleras i Utsökningsbalk (1981:774) [cit. UB]. Ett undantag från utmätning är sådan egendom som enligt föreskrifter i gåva inte får överlåtas (5 kap. 5 § första stycket UB). Det krävs alltså att du har ett s.k. överlåtelseförbud av gåvan vilket innebär att det ska framgå att gåvan inte får överlåtas till annan efter det att bilen kommit till gåvotagaren.

Du behöver alltså upprätta ett gåvobrev i vilket det framkommer att bilen inte får överlåtas vidare för att bilen inte ska kunna utmätas av gåvotagarens borgenärer, se 5 kap. 5 § UB. Du behöver däremot inte registrera gåvobrevet någonstans för att det ska vara giltigt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Du kan kontakta Lawline för att få mer juridisk hjälp och att upprätta ett gåvobrev. Kontakta oss via info@lawline.se.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor och tveka inte att vända dig till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Axel StenquistRådgivare