FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/04/2023

Hur upprättar man en vårdnadsfullmakt?

Hej! Jag och min familj bor utomlands. Min son som är 8 år ska bo hos farmor och farfar och gå i skola i Sverige under en tid. Jag pratade med komunen och dom uppgav att vi bör upprätta en fullmakt där vi som vårdnadshavare låter farmor företräda honom under den tiden i Sverige. Hur upprättar man en sådan fullmakt och vad kostar det.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en vårdnadsfullmakt?

Huvudregeln är att det är vårdnadshavaren som har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken) Om barnet står under vårdnad av två vårdnadshavare så ska rätten och skyldigheten att bestämma i frågor som berör barnet gälla dem tillsammans (6 kap. 13 § föräldrabalken).

Men om föräldrarna av någon anledning har svårt att utföra sin roll som vårdnadshavare kan man istället upprätta en vårdnadsfullmakt. Med en fullmakt har en person rätt att företräda en annan. Det är, med andra ord, något som ges till en person för att denne ska kunna utföra handlingar med rättsligt bindande verkan.

Hur upprättar man en vårdnadsfullmakt?

Det går alldeles utmärkt att utforma en vårdnadsfullmakt (10 § avtalslagen). Det som är viktigt att ta med i en fullmakt är följande:

– Tydlig rubrik "vårdnadsfullmakt".

– Vad fullmakten ska gälla. Oerhört viktig punkt där det noggrant kommer till uttryck om vad barnets farmor ska ha rätt till.

– Namn och personnummer på barnet.

– Fullmaktsgivarens (din och din frus) och fullmaktshavarens (farmorns) underteckningar.

En fullmakt kan gälla tillsvidare eller för en viss tid. Om ni önskar att fullmakten endast ska gälla under en specifik tid är det viktigt att ange detta i själva fullmakten. I annat fall löper en skriftlig fullmakt fram tills fullmakten blir återkallad av den som gett den (16 § avtalslagen).

När barnet har fyllt 18 år har varken vårdnadshavaren eller fullmaktshavaren längre rätt att besluta om ditt barns personliga angelägenheter. Med andra ord slutar fullmakten att gälla även i detta läget.

Vad kostar det att upprätta denna fullmakt?

Det kostar inget att upprätta en vårdnadsfullmakt, då ni kan göra det själva. Man kan dock anlita en jurist för att få hjälp att upprätta fullmakten då det kan vara komplicerat att själv upprätta ett sådant dokument. Ni kan få hjälp med detta här på lawline, juristernas ordinarie arvode vid löpande debitering är 1995 kr per timme och ni kan boka en tid här.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare