Hur upprättar man ett giltigt äktenskapsförord

Hej! Jag och min fru har har skrivit ett äktenskapsförord där följande framgår: "Den egendom, i form av bohag och husgeråd, som vi idag äger eller i framtiden förvärvar under äktenskapet ska vara giftorättsgods. All övrig egendom ska vara enskild egendom i vilken den andra maken således inte har någon giftorätt. All avkastning på enskild egendom och egendom som träder i stället för enskild egendom ska vara enskild egendom". Vi vill att bohag såsom möbler ska delas vid eventuell bodelning. Vi vill däremot att egna bankkonton, eget arbete, arv, fastigheter m.m. ska vara enskild egendom. Är detta enskild egendom genom hur vi uttryckt oss i äktenskapsförordet ovan? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns reglerad i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Äktenskapsförord

Precis som du säger finns det möjlighet att skriva in egendom som man vill ha enskilt i ett äktenskapsförord, 7 kap. 2 § p. 1 ÄktB.

Senare vid en bodelning ska all egendom som är giftorättsgods ingå, medan enskild egendom ska fråntas från bodelningen, 7 kap. 1 § ÄktB.

Giltigt äktenskapsförord

I ett äktenskapsförord bestämmer makarna om vilken egendom som ska tillhöra eller tillfalla någon av dem.

Äktenskapsförord upprättas skriftligen, de ska även dateras och undertecknas av vardera parter. Senare ska det registeras hos Skatteverket, 7 kap. 3 § ÄktB.

Det finns vidare inget formellt krav på en viss formulering, det ska dock vara tydligt vilken egendom som ska tillfalla er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Skulle du ha fler funderingar är du välkommen till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare