Hur värderas konst vid bouppteckning?

En konstnär har avlidit. Hen hade egenproducerad konst i lager, hur värderas dessa i en bouppteckning?

0, materialkostnad, eller vilket värde?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagreglerad värderingsmodell eller något schablonbelopp när det gäller värdering av lösöre vid bouppteckning. Skatteverket har sammanfattat det som att marknadsvärdet av lösöret ska användas i bouppteckningen. Detta marknadsvärde kallas även "försäljningsvärde" på sidan 9 i skatteverkets informationsbroschyr till hjälp för den som ska upprätta en bouppteckning - du hittar broschyren genom att trycka här.

Konsten kan alltså ha ett affektionsvärde eller ett marknadsvärde beroende på om den handlats tidigare eller inte. Förrättningsmännen ska på förrättningsdagen skriftligt intyga att tillgångarna är värderade efter bästa förstånd. Detta innebär sammanlagt att du får (efter bästa förstånd) uppskatta värdet av konsten baserat på vad du vet om den.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen om jag har varit otydlig eller om fler frågor dyker upp.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare