Hur vet man om det finns ett testamente?

Hej! Har en fråga ang arv. Nu har det gått många år sen men måste fråga. Min pappa dog när jag var 9 år. Och när min farfar dog och farmor var redan borta blev jag aldrig kallad på bouppteckning då var jag 18 år. Min mamma sa alltid när jag blev äldre för hon tänkte inte på det då att det var väldigt konstigt. Hur kan man kolla upp sånt testament. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din fråga rör arv och testamente kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Hur kan man kolla upp ett testamente?

Det finns dessvärre ingen lagbestämmelse som reglerar hur ett testamente ska förvaras. Det finns alltså inga krav på att testamenten ska registreras eller liknande. Av den anledningen är det viktigt att den som har upprättat testamentet förvarar det på ett sådant ställe, att testamentstagare får kännedom om det. Det finns däremot en regel som anger att arvingar ska delges testamentet av testamentstagaren (14:4 ÄB).  Men eftersom att det inte finns några regler för hur ett testamente ska förvaras, kan jag tyvärr inte ge dig ett svar på hur du kan hitta testamentet. Det blir alltså upp till testatorn (det vill säga den som skriver testamentet) att se till att förvara testamenten på ett sådant sätt att det kan tillvaratas av de efterlevande.

Jag hoppas att du har fått lite klarhet i din fråga!

Sarah LianderRådgivare