FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/11/2018

Husrannsakan

https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1Polisen kom och stormade huset och gjorde husrannsakan hos en kompis pga att en granne ringt och anmält drogpåverkad förare på moped. Skickar en på pissprov och gör även rannsakan hos henne. Hon är även ostraffad tidigare. Får det gå till på det viset?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen får genomföra en husrannsakan hos en person som skäligen misstänks för brott där fängelse kan följa för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvärv. Husrannsakan får beslutas efter en övervägning av det intrång eller men åtgärden får för den enskilde mot annat motstående intresse 28 kap. 3 a § rättegångsbalken. Polisen behöver inte ha inhämtat samtycke från undersökningsledare, åklagare eller domstolen om omständigheterna är sådana att ett dröjsmål skulle vilseleda syftet med husrannsakan 28 kap. 5 § rättegångsbalken. Att din kompis tidigare är ostraffad har ingen betydelse om hennes granne däremot anmält detta på falska grunder så kan hon upprätta en polisanmälan om saken.

28 kap. Rättegångsbalken hittar du genom att klicka på länken --> https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare