FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/04/2022

Husrannsakan

Hej jag har en vän som påstod sig haft husrannsakan hemma. Han använder det som en undanflykt men jag tror honom inte. Finns det något sätt att ta reda på om det varit en husrannsakan på den addresen under senste månaden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om det är möjligt att ta reda på om din vän haft en husrannsakan hos sig. I min fråga kommer jag att utgå från detta.

När sker husrannsakan och hur kan man ta reda på vad som beslagtagits?

En husrannsakan får ske om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Husrannsakan får göras i hus, rum och i slutet förvaringsställe. I samband med detta kan föremål tas i beslag eller i förvar om det kan vara av betydelse för utredning om brottet eller brottslig verksamhet, 28 kap. 1§ rättegångsbalken (RB). När husrannsakan görs ska protokoll föras där man dokumenterar händelsen. Den som har blivit föremål för en husrannsakan har rätt att begära ut bevis om detta, 28 kap. 9§ RB.

Kan en utomstående begära ut information om en husrannsakan?

Protokoll från en husrannsakan är allmänna handlingar som alla har rätt att ta del av om det är offentligt, 2 kap, tryckfrihetsförordningen (TF). Handlingen kan begäras ut se här, om den inte är belagd med sekretess. I samband med att en person begär ut en handling kommer polisen att göra en sekretessprövning. Om den är sekretessbelagd kan man begära ut polisens beslut och få anledningen till detta.

Slutsats

I första hand bör du fråga din vän om han har något bevis på att en husrannsakan har skett, i och med att det är möjligt för honom att begära ut ett protokoll från händelsen. I andra hand kan du själv begära ut information gällande husrannsakan hos polisen om den är offentlig och inte sekretessbelagd. Oavsett bör det vara möjligt att ta reda på om en husrannsakan har skett genom att kontakta polisen, se här.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare