FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/12/2021

Husrannsakan när person misstänkts för vapenbrott

Hej! Jag läste att böter finns med på straffskalan för vapenbrott. Har polisen rätt att göra husrannsakan hos en person ifall någon skulle säga att personen har vapen hemma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag använda reglerna i rättegångsbalken (RB), och vapenlagen (VapenL).

Utgångspunkten för att polisen ska få göra en husrannsakan är att de ska leta efter föremål som kan tas i beslag, utreda omständigheter som kan ha betydelse för utredningen av brottet eller för förverkande av brottslig verksamhet (28 kap. 1 § första stycket RB). Det kan också vara tillåtet att göra en husrannsakan för att leta efter en person som ska gripas, anhållas, häktas eller hämtas till förhör (28 kap. 2 § första stycket RB).

För att kunna göra en husrannsakan hos en person måste denne som huvudregel också vara skäligen misstänkt för att ha begått ett brott som kan medföra fängelse det vill säga fängelse måste finnas med i straffskalan (28 kap. 1 § första stycket RB). För vapenbrott av normalgraden kan man få fängelse i högst tre år vilket betyder att fängelse finns i straffskalan (9 kap. 1 § första stycket VapenL). Vid ringa vapenbrott kan man dömas till fängelse i högst sex månader eller böter alltså finns även här fängelse i straffskalan (9 kap. 1 § andra stycket VapenL). Det spelar alltså ingen roll om böter finns som alternativ i straffskalan utan det avgörande är ifall fängelse finns i straffskalan.

I detta fall är fängelse en möjlig påföljd för de som begått vapenbrott vilket betyder att husrannsakan är möjlig. Svaret på din fråga är alltså att det går att göra husrannsakan om man skäligen misstänker att någon begår eller begått vapenbrott.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare