Hyr jag ut min lägenhet olovligen om jag har en inneboende?

Jag har hamnat i en tvist med bostadsrättsföreningen. De menar att jag hyr ut min bostadsrättförening olovligt, medans jag menar att jag har en inneboende. Situationen är den att jag är skriven i Norge på grund av barn som jag har 50%. När jag har dem är jag i Norge. När jag inte har dem bor jag i min lägenhet i Stockholm. Min chef och team sitter i Stockholm så det är helt avgörande för mig att ha ett boende i Stockholm. Min inneboende har utländkst utseende och ordförande i föreningen har uppträtt mycket hotfullt mot honom där han sagt han sa ska ut av min lägenhet omgående och att han ska ringa polisen. Vi har båda upplevt dessa hoten som rasistiska. Med mina tidigare inneboende har det aldrig varit några problem, de har då haft Svenska utseende. Jag har nu fått ett rekommenderat brev från deras advokat en sk. Rättelseanmaning. Jag har tidigare skrivit till styrelsen och förklarat situationen att han är inneboende, men tyvärr inte någon förståelse för det. Jag önskar inte sälja min bostad då jag har behov för den varannan vecka. Kan de tvinga mig att sälja ändå? Har jag någon sak? Kan jag be min chef skriva ett dokument som intygar att jag är beroende av en bostad i Stockholm på grund av jobbet? Enligt tidigare domstolsbeslut, hur mycket måste jag vistas i lägenheten för att det ska räknas som inneboende? Kan min inneboende eller chef ställas inför domstolen som ett vittne?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du äger en bostadsrätt där du har en inneboende, vilket ordförande i bostadsrättsföreningen inte tillåter. Du har fått en rättelseanmaning, och undrar nu sammanfattningsvis om du har rätt att inrymma en inneboende i din bostadsrätt.

Då du är bostadsrättshavare aktualiseras bostadsrättslagen (BRL).

Inneboende i bostadsrätt
I enlighet med BRL 7 kap 8 § får bostadsrättshavare inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.

Huvudregeln är alltså att du inte måste ha ett tillstånd från bostadsrättsföreningen för att inrymma en inneboende i lägenheten. Ett tillstånd krävs inte under två förutsättningar, att den inneboende inte medför men för föreningen eller någon granne, och att du som bostadsrättshavare fortfarande har kontroll över lägenheten

Krav på att bostadsrättshavaren måste ha kontroll innebär att den inneboende inte använder lägenheten för självständigt brukande, utan att du måste bo i lägenheten och vistas i samt använda större delen av lägenheten.

Bedömning i ditt fall
Sammanfattningvis får du alltså ha en inneboende i lägenheten utan tillstånd från bostadsrättsföreningen, om inte inneboende medför men. Däremot får inte den inneboende använda lägenheten för självständigt brukande. Det är svårt att bedöma utifrån din fråga, men om du bor i Norge halva tiden, bör det vara tveksamt om det kan ses som att du har kontrollen över lägenheten. Jag rekommenderar dig att tala med ordförande i bostadsrättsföreningen samt advokaten och ta reda på vad rättelseanmaningen grundar sig på. Vidare rekommenderar jag dig att yrka på ovan utifrån nämnt lagrum.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare