Hyra huset jag är delägare i av före detta make

Hej,

Ponera att två parter äger en fastighet tillsammans. Parterna har varit gifta och har 7 gemensamma barn, varav 4 är under 18 år och hemmavarande. Efter en bodelning har tingsrätt fastslagit att Part 1 äger 75% och part 2 äger 25% av fastigheten. Part 2 vill bo i sagd fastighet med 4 barn, men Part 1 kräver hyra av Part 2. Är detta tillåtet, och vad kan man ta ut för hyra? Vad har Part 2 för alternativ, dvs rättigheter och skyldigheter i detta fall? Värt att nämna också att Part 2 har svag ekonomi och har ej råd att köpa ut Part 1 och har inte ens råd med den hyra som Part 1 kräver.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Part 1 har rätt att kräva hyra. Enligt Lagen om samäganderätt 2 § så måste ni vara överens om att hyra ut huset, även till dig. Uthyrning av en bostad som man äger regleras i Lag om uthyrning av egen bostad. I det läge du är så kan part 1 kräva lite vilken hyra denne vill, eftersom part 1:s samtycke krävs för att ni ska kunna hyra ut bostaden över huvud taget, och Lagen om uthyrning av egen bostad är friare än 12 kap Jordabalk (vanligen kallad hyreslagen). Å andra sidan kan part 1 inte hyra ut till någon annan än dig utan ditt samtycke Lagen om samäganderätt 2 §.

Du kan påkalla tvångsförsäljning av huset om du inte är nöjd med att vara samägare, Lagen om samäganderätt 6 §. Då säljs huset på en offentlig auktion. Nu när ni är samägare måste ni vara överens om vad ni ska göra med huset, men är ni överens kan ni sätta vilken hyra ni vill, eller ingen hyra, annars är det svårt att göra något över huvud taget, men det finns alltid en utväg i form av att påkalla en tvångsförsäljning.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare